9.27.2009

En helt vanlig dag



Det här är en av bilderna från en plåtning från förra helgen. Det var min största plåtning hittills i antal personer, fem modeller, två makeupartister, en hårstylist och assistent.

Började morgonen med att lasta in alla studioblixtar i en taxi, klev in i baksätet och studsade nästan ut. En stank av spyor och desinfektionsmedel slog emot, men med en fullastad bil var det bara att sitta kvar de tio minuter som det tog att köra.

Vi kom fram till ett nedsläckt hus, en väns hus, och det var uppenbart att ingen var vaken. Hennes sambo öppnade efter några minuter i jeans och en t-shirt. Ett par minuter senare försvann han, min kompis likaså medan modellerna anlände.

En av modellerna kraschade på soffan kritvit i ansiktet, alltid någon som är bakis och assistenten fixade te. Musik på i bakgrund, modeller som berättar historier, alla drar i en och har frågor. Mitt i alltihop kände jag mest ett lugn, bara en vanlig dag på jobbet.

Hela serien på fotobloggen.

6 comments:

.perpotator said...

annorlunda. inte så mycket du, men bra ändå.
kollade på resten också, är det riktigt/fake vatten runt om? eller plast kanske. det är nåt runt om som jag gillar..

Anne said...

hahaha, min printer sa exakt så, inte så mycket jag, när jag hämtade upp mina senaste bilder. Betaljobb?, frågade han.

Det var det inte men jag har funderat en hel del på det där. Det är annat objektiv, mer färg, mindre konceptuellt kanske. Tell me.

Det är vatten. Syns inte så tydligt i den här bilden, mer i de andra. Plåtade det i ett badkar.

Mård said...

Jag vet inte riktigt varför de inte känns som du... Eller varför andra säger så. Jag ser dig.

Mörkret, skuggorna, undertonen av allvar - som jag förknippar med dig är mer subtila här, och objekten mer direkta, nära. Det är mer färg, men färgen är ändå... allvarlig. Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig, brukar analysera ord och inte bild, men jag ser dig. Bara en annan dig. En närmare. En direktare. Utan att vara avskalad. Du är på väg mot något. Jag gillar det.

Anne said...

Tack Mård, det är så oerhört värdefullt att höra hur andra ser. Och det ger mig nya tankar, så tack. Jag uppskattar det verkligen.

Jag tror att precis som med mina texter tycker jag om att berätta i lager, att man ska kunna få ett direkt intryck, men om man vill kan man läsa ett till, eller något sådant.

issie said...

jag tänker på ditt självporträtt när jag ser denna, och tycker ändå att den representerar Anne.

Jag tycker om färgerna du valt att arbeta med, varma i kombination med kylan (jag får för mig att det är snö och kallt, men hon kanske ligger i ett bad?), och den extra fokusen och glansen i hennes ögon gör att bilden känns ännumer dramatisk effektfull för mig. Fint som alltid, du är så himla duktig!

Anne said...

Har inte tänkt på det så tidigare, men ja, det är samma vinkel och vatten i båda bilderna. De är plåtade med 50/f1.2 men denna är nog 1.4 så djupet är minimalt vilket ger fokus bara precis vid ögonen.