2.08.2009

Gör ditt eget självporträtt



Har ni plockat fram kameran och tagit något självporträtt? Det kan vara roligt; det kan vara kallt, men det är inte försent att plåta och skicka in.

Det här är mitt gästbloggsinlägg som publicerades på 365 saker.

När jag går igenom passkontrollen på flygplatsen händer alltid samma sak. Bakom fönsterrutan sitter en allvarlig kontrollant och tittar på mig, ner i passet, för att åter titta granskande på mig. Vid andra blicken brukar jag le ett uppmuntrande, yes, oui, det är jag.

Inte ens jag känner igen mig på bilden. Jag väntade länge i kö, och flera väntade efter mig, när jag skulle ta mitt passfoto på polisstationen. Jag hann inte blinka innan mitt foto kom upp på skärmen. Min önskan att ta om bilden möttes av ett stenansikte och frustrerat signerade jag passet med en expressiv underskrift som i efterhand får mig att nicka instämmande med passkontrollanten. Something’s wrong with this picture.

Det är enkelt att ta en porträttbild, men det är svårare att ta ett porträtt som berättar något. Du är din egen fotograf och du vet hur du känner dig just nu. Låt det komma fram. Är du arg syns det ändå i din blick, om du är ledsen glänser det i dina ögon och är du glad glittrar det igenom. Våga ta bilderna som speglar vem du är.

Du kan skapa dramatik genom att gömma saker i skugga eller visa olika sidor av dig genom att flytta kameran. Ett foto taget snett uppifrån får dig att se smalare ut. Ett foto taget nerifrån ger en helt annan effekt. Titta vad som finns bakom dig. En enfärgad eller en stressig bakgrund gör stor skillnad.

Jag har bloggat i ett par år, men det är första gången jag lägger upp ett självporträtt där hela mitt ansikte syns. Vi vill gärna se ditt självporträtt och blir glada om du skickar in det på navid@365saker.se

#36 - Gör ditt eget självporträtt
Tid: Räkna med en halvtimme till att fotografera, ladda in bilden, ev. bildbehandling och mejla iväg (om du vill).
Kostnad: Antingen har du en kamera eller får du låna rätt på en. Eller sträck dig efter mobilen.
Nackdelar: Du kan inte skylla på fotografen om du inte är nöjd med bilden.
Fördelar: En välgjord profilbild är alltid rätt.

7 comments:

Anonymous said...

Tillbaka till framtiden alltså. Ser att inlägget är daterat 9 februari. :-)

Anonymous said...

Tillbaka till framtiden alltså. Ser att inlägget är daterat 9 februari. :-)

Peter Madison said...

På bilden ser det kallt ut men jag läste i tidningen att det är 44 grader varmt i Melbourne...huh.

Snygg bild btw!

Peter Madison said...

Hej igen...förövrigt skulle bilden kunna vara ett riktigt snyggt cd-omslag! Sjunger du? :)

Anne said...

Pernilla, indeed.

Peter, det var 48 grader som varmast i lördags, men nu är det 30 grader kallare. Upp och ner.

Och tack. Nope, inte direkt.

Unknown said...

Hei vennen, du ser strålende ut!

Klem:)

Anne said...

Aw, saknar dig sötis.