5.21.2009

Queen Bee

Sista terminen på lärarhögskolan hade vi en valfri kurs och de flesta var inom pedagogik. Jag valde konflikthantering. Egentligen handlade det lika mycket om att förebygga konflikter som att tackla dem när de kom upp och sedan till sin spets, att aldrig blockera dörren i klassrummet, att stå på motsatta sidan i klassrummet för att ilskan ska kunna passera ut.

Vi studerade queen bee-strukturer. Kvinnor i grupp, deras beteende och hur de agerade negativt. Jag befinner mig mitt i mitten i en sådan konflikt och den exploderade från ingenstans. En grupp kvinnliga studenter har gått på vår kvinnliga lärare; blandat in personer som inte har med saken att göra och det har publicerats elakheter på nätet och jag märker ett beteende hos mig själv, ju elakare människor går på en ensam person, desto starkare försvar jag.

Till viss del har det att göra med att jag förra året blev utfryst av samma person som starkast går på vår lärare nu och det var inte roligt då, inte roligt nu. Det var på det hela obehagligt och elakt och jag ser samma mönster den här gången. Funderar på varför kvinnor går på kvinnor.

3 comments:

Pernilla said...

Ja, visst är det märkligt.

Det är så ironiskt att kvinnor, som blivit förtryckta av män sedan urminnes tider, istället förtrycker varandra om någon sticker ut för mycket eller har för mycket framgång.

Det är som att många kvinnor tror att det bara finns plats för ett visst antal kvinnor längst fram i ledet och känner därför av konkurrensen av andra kvinnor.

Nu raljerar jag bara utan stöd för mina tankar, men jag har alltid upplevt det vara på det sättet. Det finns annars ingen naturlig förklaring till varför kvinnor stjälper varandra medan män hjälper varandra.

Owe said...

Jag kommer ihåg den konflikt som du hade förra året och den var inte lätt att hanskas med.

Jag önskar att innan människor startar konflikter, försöker sätta sig in i den personens roll som de tänker utsätta för konflikten.

Konstigt nog är det ofta samma personer som är konfliktskapare.

Jag tror att dessa personer har lite svårt att se världen utanför sig själva.

Jag tror att det kan vara nyttigt att studera sig själv utanför sig själv.

Istället för att skapa konflikter tycker att det är bättre att hjälpa varandra.

Ett sätt att hjälpa varandra kan vara att verkligen lyssna aktivt på varandra och att försöka fötstå varandra.

Troligen kan det vara försent när en konflikt uppstått, då kan det bli fullt av låsningar som någon med nyckel kan försöka låsa upp en tråd i sänder.

Jag vet inte varför kvinnor är elaka mot kvinnor när man istället borde försöka respektera varandra som människor som kan ha olika uppfattningar.

Anne jag tycker att fler skall stå upp och försvara personer som blir nedtryckta.

Kämpa på de får inte fortsätta trycka ner henne, utan istället bör de bygga upp henne.

Anne said...

Pernilla, det är bristen på rakhet och omvägar kringvägar och tyckande och tänkande utan att ens tala med den berörda läraren direkt utan alla runtomkring. Jag tycker inte om det här och försöker att markera utan att hamna mitt emellan, men det är inte lätt.

Owe, hon är både stark och vuxen och hon reder ut det här. Och hon är inte ensam i det.