8.21.2008

Semestertripp

Jag stod utanför mitt hotell och väntade på att bli upphämtad när ett par män gående över vägen mot mig, till busshållplatsen. Den förste såg bra ut, mörkt hår, bruna ögon, men aningen sliten, förmodligen runt 40. Bakom honom kom en annan man och när jag såg honom gå över vägen var första tanken gay. Jag utgick från att de var ett par. Vi skulle med samma buss på en resa ut i regnskogen och sedan tillbaka till hotellet på eftermiddagen.

Den förste mannen pratade livligt och intensivt. Han var från Sydney och han berättade om sina fastigheter i Darling Harbor, paradlägenheten, klippkort på flyget, några restauranger och vinodlingar som han hade köpt för nöjes skull. Han bytte hastigt ämne och hans tanke var snabb.

Bussen saknade aircondition och när gayparet och jag hoppade av på hotellet senare på eftermiddagen föreslog han hotellets bubbelpool. Det lät som en utmärkt idé och vi delade bubbel och satt alla tre i den stora bubbelpoolen. Bubblorna slutade efter en stund och man var tvungen att kliva ur poolen för att sätta igång den igen. Jag reste mig i min bikini och minns att jag reagerade på hans blick, för att vara gay så att säga. Jag var där ensam och han frågade om jag ville följa med dem ner och äta inne i Byron.

En restaurangägare till en annan och det dukade bordet låg med havsutsikt. Några andra vänner till honom anslöt och med italiensk finess fylldes glaset på diskret, tallrikarna åkte in och ut och sedan kom bricka efter bricka med ostronshots. Jag hade honom till bordet och han sa att jag missförstått och att han inte var gay. Hans vän intygade; tog upp plånboken och visade ett foto på fru och två barn. Jag nickade utan att ändra uppfattning. Min bordskavaljer fortsatte berätta om sina framgångsrika affärer och han tog hela sällskapets nota.

En av hans vänner hade biljetter till en spelning dagen efter. Hon bjöd med oss och vi mötte upp för drinkar kvällen efter. Vi befann oss nära Nimbinland och jag kände mig aningens ensam där alla andra runt omkring mig trippade iväg i sina egna världar. Sydneymannen föreslog att vi skulle gå över till en annan bar och just då kändes det som en bra idé.

Han ville lära mig skillnaden mellan styrkan i olika Bloody Mary. Som om jag inte visste, men lät honom hållas. Han sa att han just gjort slut med sin flickvän, att det var därför han var på semester. Han frågade när jag ville ha familj.

Vi mötte upp med de andra och vi bytte nattklubb mot nattklubb när närheten till Nimbin åter gjorde sig påmind. ”Öppnar hjärtat”, sa han. Jag tackade nej; jag var där för att läka mitt. Vidare till nästa dansgolv. Hans hjärta öppnade sig lite väl mycket och jag orkade inte lyssna, gick bort till baren, var på väg hem när han var intill mig. ”Jobbiga bilder, måste komma ut”, sa han och ville följa mig hem. Inte läge att säga nej eftersom vi bodde på samma hotell, om än i olika delar.

Han gick långsamt och det dröjde innan vi kom till hotellet. Vi var på väg uppför trappan när han hoppade till hysteriskt och sa det var en groda på hans axel. ”Oh dear, here we go”, tänkte jag men fick syn på grodan som kastade sig ut i ett språng och förmodligen mot ett mörkare öde några meter ner.

Vi kom in på hotellet och han bad mig följa med till hans rum. Han var hög; jag var onykter men jag hade inga planer på att följa. Han ändrade strategi, lovade att inte röra mig, även om han sa sig vilja. Han tryckte sig mot mig och han fick förmodligen inte det gensvar han önskat när han sa ”det här är ögonblicket när det är tänkt att du ska krama mig tillbaka”. Jag gav honom en avskedspuss på kinden, stängde dörren om mitt hotellrum och hörde hans steg tystna i korridoren.

No comments: