6.23.2008

Törnrosa

Jaha. Nehe. Jag gick upp relativt tidigt, tvättade håret, plattade det, sminkade noggrant och långsammare än jag brukar. Stod framför garderoben, inte för uppklädd, inte för nedklädd. Det slutade som det brukar, en svart klänning med svarta stövlar till. Rött läppstift och röd handväska.

Det var dags för en plåtning, men till skillnad från att vara bakom kameran hade fotografen bett mig vara framför. Den här gången var det inte en av mina kursare utan en modefotograf för de tyngre tidningarna. För en tid sedan satt vi och pratade foto när han kastade ur sig i en bisats att han ville plåta mig. Ja ja sa jag och fortsatte samtalet utan att lägga någon vikt vid orden. Nej nej, låt mig, sa han.

Han ringde för en stund sedan och ställde in och bad att få skjuta på det. Ärligt talat känns det precis lika lockande som igår att bara få sova. I svart klänning, vintervit hy och röda läppar. Väck mig om hundra år.

4 comments:

.perpotator said...

med en puss. på kinden då ;)

Mård said...

Snövit.

Anonymous said...

Åh, vad tråkigt att han ställde in. När du var så beredd. Men så kanske det är i den branschen?

Lilltanten

Anne said...

perpotator, vaken.

Mård, nja, färger som snövit, 100 år som Törnrosa. Klipper och klistrar.

Lilltanten, lika nöjd för det. Han skulle ändå inte använda bilderna.