5.11.2008

IRL

Genom en fotogrupp på Flickr har jag lärt känna en svensk kille. Just nu pluggar han ett par månader i Melbourne och vi träffades IRL igår. Vi hade planerat en fotorunda, men med ett sting av dåligt samvete slutade det med att jag fotograferade medan han ställde upp och modellade för mig till en ny serie porträtt tills på onsdag kväll.

Fördelen att arbeta med en fotograf är att de vet var ramen är, placerar sig rätt i bild, riktar ljusmätaren i rätt riktning, läser av och ropar siffrorna där man håller till bakom teleobjektivet.

Jag släpade med honom in i Melbournes graffitigränder och caféer och det var trevligt men ovant att prata svenska ett par timmar. Jag tänkte använda bilderna till crossprocessing men kommer inte hinna denna vecka. Det här är rakt ur kameran.

8 comments:

egoistiska egon said...

jag har ju en förkärlek för det som kommer rakt ur kameran, och kanske är det därför jag tycker det här är ett riktigt fint porträtt!

egoistiska egon said...

ja, alltså, vi vet ju redan att du är skitduktig på att fota liksom ;)

Anne said...

Egon, tack vännen. Jag gillar hur bakgrund och ögon går i samma ton och ger emfas på ögonen.

Fröken Lund said...

Han såg ju inte alls dum ut! ;-)

Anonymous said...

Jag gillar att ögonen och glasögonen syns tydligt, jag gillar skärpan som du har där den ska vara enligt mig - på ögonen och i "början" på ansiktet.

Jepp, det är skärpan i ögonen som för mig hela bilden. Nu har jag lärt mig något av din bild, nämligen hur jag själv vill ha det.

Anne said...

Fröken Lund, vad mina kursare sa :) Men det är en alltså en vän.

Eva, öppna upp bländaren maximalt och du får saker närmast objektivet skarpt, ja och var du fokuserar naturligtvis. Separera subjekt och bakgrund för att få kontraster. Ta bilder ur olika vinklar, olika bakgrunder. Det här är taget uppifrån.

CECILIA said...

Otroligt fint ljus, är det naturligt eller studio?

Jag ska ner till Melbourne på söndag, har du några förslag på bra resturanger/barer?

Anne said...

Dagsljus på en molnig dag. Det är taget på baksidan av ACMI, mot Yarra.

Satsa på Myers Place, vid Bourke och Spring. Finns massa barer, från lugnare Lily Blacks, till trånga Double Happiness till nattklubbs LOOP, eller Golden Mountain. Cocktail Lounge ligger om hörnan, längre ner slitna Pony. Ligger flera restauranger i närheten också.