11.19.2007

Matnostalgi

Att sitta på café och prata kan vara bland det bästa i vintermörkret. Åt lussebulle och drack julmust i helgen och det var som mesta nostalgitrippen. Jag tänker alltid på min morfar när jag dricker julmust och det var länge sedan jag drack. När man bor utomlands blir det svenska mer svenskt och jag minns att jag åt en gul bulle, som skulle vara en saffransbulle, på IKEA förra året i Melbourne. Dyr var den säkert, men det var sekundärt. Jag åkte dit och köpte skorpor och annat svenskt bara för att.

När jag är i Sverige saknar rispapperrullar mest från Australien. De är inte tagna ur det australiska köket, men jag levde på det och har inte ätit en enda sedan jag kom hit. Saknar också mat med pumpa som är stort i det vegetariska köket där. Här, not so much. Det är svårt att hitta bra vegetarisk mat överhuvudtaget ofta är enda alternativet ”jag tar det vegetariska”. Det brukar bara finnas ett. Från Frankrike är det det nylagade brödet jag saknar, trots att jag sällan åt det. Men det var sååå gott att köpa ugnsvarmt bröd på bageriet ett par dörrar bort, typ pain chocolat på väg till träningen.

6 comments:

Anna C said...
This comment has been removed by the author.
Laanna said...

Mmm, lite tråkigt att det ofta bara finns ett vegetariskt alternativ. Jag brukar bli positivt överraskad ibland när det plötsligt finns mer att välja på.Sen jag började äta fisk igen finns det ju plötsligt mer, men annars är det krångligt, som sagt.

issie said...

hihi! jag kanner igen mig i lussebullarna. jag har tillochmed lustat efter kaviar i svaga stunder, trots att jag aldrig uppskattat det tidigare, snarare tvart om.

det ar snart dags for ett ikeabesok for julmust och glogg, som blir extrabra bara for att man ar langt borta.
men a andra sidan borde jag frossa i kanadensisk mat, och pumpapajer - eftersom det inte riktigt finns ett vancouverianskt cafe runt knuten i dalarna. :)

vad ar rispapperrullar egentligen? det later spannande!

Anne said...

Ja, alltid finns det n�got. Ostmacka typ... Nej, visst finns det st�llen som har bra vegetarisk mat som Ett litet k�k, men de finns inte i n�rheten d�r jag arbetar.

Issie, vietnamesiska rispappersrullar �r som sushi men med rispapper ist�llet f�r alger. Jag tycker algerna luktar (och smakar) spunk och tycker dessa �r mycket godare. Dessutom serverades de med jordn�tss�s och det �r f�rst�s farligt gott.

Lisa Christensen said...

Rispappersrullarna tycker jag också låter spännande! Vad heter de på engelska? De finns kanske i London...

Anne said...

Ricepaper rolls. Säljs i asiatiska affärer typ där det säljs sushi. supersupergott.