10.26.2007

El tempo

Den största skillnaden att arbeta på en byrå är tempot. Det är samma program som jag har arbetat i tidigare (well, bortsett från att de var på engelska då), men det går mycket fortare och kraven höga. Det gäller att tänka annorlunda, som med illustrationen. Ja, det är en fin illustration, men är den bra nog att sitta i tunnelbanan? Och pang. Där har man sitt svar och det har förändrat mitt sätt att se på det jag gör. Det räcker inte att vara bra.

Tempot gör också dialogerna rakare; det finns inte tid till något annat. Det är ja, nej eller arbeta vidare med den idén. Andra dagen frågade jag en anställd och möttes av svaret. ”Exakt vad är det du frågar?” Pang. Och man tänker först oj. Sedan tänker man okej, jag behöver vara tydligare. Så jag försöker vara det.

3 comments:

egoistiska egon said...

som vanligt känner jag igen mig. det finns liksom inget spelrum att tänka till lite, prata kring och vara kreativ på det sätt man är van. på ett sätt är det skönt, på ett sätt är det tråkigt. lärorikt - ja!

Lisa Christensen said...

Hjälp, då måste man verkligen veta vad man vill/tycker/känner på en gång. Jag är alltför velig för sånt, men man kanske går mer på känsla och intution om man handlar snabbt.

Anne said...

Egon, jag måste säga att jag gillar rakheten även om jag inte riktigt har vant mig. Kanske har det till viss del att göra med att vi arbetar i mansdominerade miljöer.

Lisa, så tror jag det är. Att lita på magkänslan och sedan stå för det beslutet.