5.14.2007

Muscles

På Prince Bandroom spelade Melbournes mesta stolthet Architecture in Helsinki igår kväll. Prince var utsålt sedan länge och det var varmt och trångt och absolut fullpackat. Första förbandet var Soft Tigers från Sydney. Jag ska nog säga att detta inte är för alla. Inte för mig heller.

Dagens andra förband var jag klart nöjd att få en ny chans att se. Vi talar om Melbournepojken Muscles. Han var förband till Jenny Wilson när hon spelade här i februari, men jag missade hans spelning eftersom vi blev försenade från en middag.

En träffande resumé av Jennys spelning finns hos Populärkultursjunkien. Jag ber att få tillägga att det inte var jag som skrek ”heja Sverige” och att jag inte hade några stuprörsjeans, i alla fall inte den kvällen. Jag kan också ge er bildbevis på den hemska klädseln som jag snarast tyckte var så fel att den blev rätt.

Muscles spelning var på alla sätt strålande och hans texter är välskrivna. Han är ung, men han fick rummet att koka. Ung och kaxig är han, men samtidigt bedårande charmig. Jag såg honom sticka ut bakom kulisserna när Architecture spelade. I mörkret intill scen stod han med sin lilla digitalkamera och förevigade minnet.

No comments: