5.08.2011

Perfektionismens vägran

I dag levererade jag fyra brända DVD till en designer och jag andas ut efter dagar och nätter av redigering. När jag var på RMIT arbetade jag i veckor med en och samma bild, tittade på den, redigerade lite till, tittade mer och ändrade lite färger, ändrade någon detalj här och där.
En gång sa en vän till mig att mina bilder var för perfekta. Perfektionismens vägran talade Miroslav Tichý vars utställning jag såg i New York. Han rispade sina bilder, målade på dem, slängde dem på golvet, lät dem förfalla och ändå, så andlöst vackra. Intryck som stannade kvar.
Jag tenderar att fortfarande hålla krampaktigt i bilderna tills de fått tillräckligt med photoshopkärlek. Det svåraste är att veta när bilden är klar. En konstnärsvän, gift med en skulptör, sa att det ofta var hennes man som kom in i ateljén och sa: ”nu är den klar”. När hon svarade ”snart” svarade han ”nej, den är klar”. Och hon lade ner penseln. Man eller inte man, man måste lägga ner Wacompennan.

No comments: