2.16.2011

Samband

Inom litteraturvetenskapen finns en teori om att i det ögonblick författaren lämnar ifrån sig texten blir läsaren en del av texten. Att läsarens tolkningar blir en del av verket. Ett mer organiskt sätt att se på litteraturen såklart.
I det ögonblick bilderna publiceras kan de också hamna i olika kontexter, man tappar kontrollen till viss del. Klart att man kan säga nej till vissa bildpubliceringar. Andra publiceringar är mer otippade, som en australisk reklambyrå ville nyligen köra en av mina dansbilder i en kampanj för ett designföretag.
När jag bodde i Frankrike träffade jag Frank McCourt när han talade om Ängeln på sjunde trappsteget. Den engelska titeln är Angela’s Ashes. En reporter frågade honom om titeln och han svarade bara ryckte på axlarna och sa att han inte hade någon kontroll över titeln.
Sambandet mellan ord och bild har alltid varit viktigt för mig men det är bara att acceptera att mina bilder ibland får rubriker som kanske är något intressanta. Men också tillit att det som blir som det ska.

No comments: