1.11.2010

Snap your fingers and it's gone

Julia skriver om sitt 00-tal. Så jag skriver om mitt.

00
Bodde i Lille av alla ställen och pluggade franska. Deras universitetsavgifter var låga och det lät som en bra idé. (not) När jag anlände på stationen ösregnade det och familjen som jag skulle bo hos gav mig ett vindsrum där jag inte kunde stå rak i taket och ett badrum att dela med tre andra män. Det var 14 grader i rummet när jag vaknade och allt var fuktigt. Jag packade min väska och lämnade samma dag. Det var första och sista dagen i mitt liv som jag delade boende.

Hittade en egen liten lägenhet i ett fint område och bodde på 11e våningen och sov ensam på en dubbelmadrass på golvet i ett år. Hade inget kylskåp och i princip inga möbler. Men jag trivdes och växte upp snabbt i industristan.

01 Tillbaka i Stockholm. Påbörjade gymnasielärarutbildningen i svenska och läste franska på universitetet. Vantrivdes i de elitistiska franska insititutionskorridorerna. Det sitter i väggarna.

02 Läste nordiska språk (svenska mest och lite danska och norska) på universitetet och träffade en av mina bästa vänner.

03-04 Läste litteraturvetenskap på heltid på universitetet. Och tvåspråkighetsforskning på heltid vid sidan om. Var långt ifrån lycklig men för upptagen för att upptäcka det.

05 Läste didaktik, pedagogik och gjorde lärarpraktik. Kurserna flyter ihop och jag minns inte exakt vad jag läste var.

På våren tog jag i alla fall ut fyra examina. Hade samlat ihop 300 poäng på några år, slutade läsa dubbel men det hela slutade istället med att jag kraschade i någon slags stressreaktion och hamnade på Karolinska med fruktansvärda smärtor och hög feber. De skrev ut morfin och sa jag skulle opereras, men de hittade inget fel när de röntgade morgonen efter. Sa att jag behövde gå ner i vikt, stressa ner, vila.

Blev erbjuden en lektorstjänst i Frankrike. Var trött och mådde inte speciellt bra. Man vet när man måste förändra. Jag flyttade till Frankrike i juli och det var det bästa jag har gjort. Fick en liten lägenhet i hjärtat av Nancy och stormtrivdes med mitt arbete och med mina fina studenter. Rasade i vikt, fick tid att tänka på mig och vad jag ville. Orkade förändra.

06. Flyttade till Australien.
Jag träffade massa nya vänner och fick med mig en grafisk folio i bagaget. Började hitta tillbaka lite mer till mig själv.

07. Från Australien till Sverige. Köpte min första kamera i april och började fotografera; jag har aldrig varit bra att göra saker på halvfart, oavsett om det är arbete eller män. Allt eller inget och jag var alltmer sugen på foto.

Jag hade saknat att inte få arbeta med ord i Australien och kastade mig in på en copywriterutbildning på Berghs på kvällarna under hösten och arbetade på reklambyrå på dagarna. Busy bee men allting har sin tid.

08. Livet förändras. Från vinter i Stockholm till sommar i Australien och foto. Bara foto i 2 år.

09. Fotoutbildningen tog slut. Utställningarna tog slut. Plötsligt blev det tyst.

Man vet när det är dags att förändra sitt liv.

1 comment:

Emma said...

Vilket liv du har levt på bara de senaste 10 åren! Även om inte allt var bra och trevligt just då så lär man sig nog något av allt och kan se tillbaka på sitt liv och vara nöjd. Åtminstonde så hoppas jag att det blir så för mig.