12.14.2009

Konsten att få arbete på en toppreklambyrå. Och bli av med det inom fem minuter.

Det här med att söka arbete är något av ett heltidsprojekt och framförallt är det väldigt dålig timing. ”Hej, har ni något arbete till mig. God jul btw”. Ungefär.

Arbetet är viktigare än något annat just nu och det spelar ingen roll var tjänsten är. Jag är inställd på att flytta, men arbetet måste samtidigt kännas rätt. Jag hade ett långt samtal med en kreatör uppe i Sydney och han sa att han gillade min profil men att det i princip är omöjligt att komma in på en byrå utan Award School och fullständigt omöjligt på någon av de bättre byråerna.

Det är som att ha Berghs på cv:t i Sverige (och det har jag) med undantaget att ingen vet vad Berghs är här och de letar efter Award School istället (det har jag inte).

Så ringde mobilen och en kvinna presenterade sig från en av Australiens toppreklambyråer. Hon ställde massa knepiga frågor och sade slutligen att de hade en ledig junior creative position och att de ville ha mig. Och i ett ögonblick var jag överlycklig.

Sedan frågade hon om mitt visum och eftersom jag inte är australisk medborgare eller har ett partnerskapsvisum behöver jag ett sponsrat arbetsvisum. Det är inte speciellt dyrt men en tidskrävande process att få beviljat och hon avbröt direkt. De var inte villiga att sponsra och således tog de tillbaka sitt arbetserbjudandet. Bara så.

Jag har inte hämtat mig, men jag har redan en inbokad grillfest så jag går väl dit. #FML

2 comments:

egoistiska egon said...

Men vafan! Vad irri! Går det vekrligen inte att lösa?

Anne said...

Nej, det gör tyvärr inte det och det handlar inte om visumkostnaden i sig.

Anledningen att byrån sökte en ny är att den som har tjänsten i dag inte är australisk och att hennes visum går ut nu.

De sponsrar inte henne och letar efter en ersättare och om de mot förmodan skulle sponsra någon är det i första hand tjejen som har tjänsten i dag.