8.15.2009

Courage

Om man jämför fotobranschen med reklambranschen är det bara att konstatera att reklamarna alltid har bättre bjudningar och att det är lite mer genomtänkt, festerna, kläderna och miljöerna.
Föreläsare var Peter Biggs, MD på Clemenger, men i ett rum fullt av reklamare valde han att inte prata om reklam, i alla fall inte direkt. Han talade om ledarskap, att våga leda men indirekt pratade han mest om vikten av att följa med, och vara intresserad av, vad som händer inom musik, film, konst och litteratur för att kunna leda utvecklingen.
Han talde om val, hur han själv studerade till präst men hoppade av och hur han valde livet istället för att dra sig undan från det. Lektorsrollen var trygg, jag kunde mitt arbete och jag kunde ha forskat vidare, men jag valde att göra något som krävde långt mer av mig.
Peter talade om hur man måste ge upp det liv man lever för att kunna få något nytt; så är det såklart och det ger styrka och kraft att välja det liv man vill leva. Själv hade han blivit erbjuden sitt första reklamjobb på en pissoar på Nya Zeeland.
Det var enbart byråmänniskor på plats (well nästan) och ändå ifrågasatte han varje persons beslut att arbeta med reklam. ”Fantastiskt om det är det ni vill, annars gör det som ni brinner för”. Livet är för kort typ. Där var en man som samma dag hade lämnat en stor byrå för att satsa allt på att vinna en Oscar. Han var inte ironisk.

No comments: