11.02.2008

Ur led är tiden

Ellen dök upp i sandaler, linne och hotpants; jag hade byxor, klänning och tröja. 30 grader varmt i Melbourne och vi hade långt mer att prata om än vad vi hann med om i bilen ut till flygplatsen. Det var natt när jag reste och jag somnade innan planet hade lyft. Singapore Airlines har bäst filmutbud, men jag vaknade först när hjulen slog i marken åtta timmar senare. Utan sömntabletter ändå utmattad, fortfarande inte frisk. Kunde ta det lugnt i Singapore, duschade, tvättade håret, kände mig aningen piggare, läste mina sms och där var ett som fick mig att le. ”Jag längtar efter dig”.

Det blev en aning för dramatiskt i Singapore när terminal och gate ändrades samtidigt som boardingen flyttades fram en halvtimme. Men på kom jag, intill mig en latino i 45-årsåldern. Han tittade sig runt omkring, hängde över mitt säte och jag tänkte att det här kommer bli dryga 14 timmar. Istället bad han att få komma ut, hoppade över till ett ledigt säte och plötsligt hade jag ett eget dubbelsäte, ett fönster att luta huvudet mot och resan blev lättare. Ändå dryg. Somnade med öppna ögon innan mitt tredje byte men nådde till slut ankomsthallen och familjen som väntade. Minusgrader ute, men skönt att vara framme, 36 timmar senare.

Ur led är tiden även om det är lättare på det här hållet. Försöker samla intrycken men det flyter ihop. Har inte ens hunnit packa upp väskan, ägnade dagen med mina syskonbarn, små händer som kramas krampaktigt och lyckligt. Till och med min lilla systerdotter som inte borde minnas mig sträckte upp händerna att hon ville upp tilll mig medan hon skrattade. Kanske var det de nya rosa skorna hon fick i en guldpaket. Hon älskar skor. My girl, det ska börjas i tid.

5 comments:

Miss Upsey Daisy said...

Hur lång tid får du hemma innan du ska tillbaka igen?

egoistiska egon said...

välkommen till sverige! kommer du att komma till sthlm något?

Anne said...

Missy, jag har något så trevligt som sommarlov, well mitt i vintern. Åker tillbaka nästa år.

Egon, skulle tro det, men förmodligen bara över en helg eller liknande. Jag har hyrt ut min lägenhet i Sthlm.

Miss Upsey Daisy said...

Jag vet att du har sommarlov så frågan var ifall det är ett par månader hemma i sverige?

issie said...

välkommen till sverige. kram.