8.17.2008

Knock Knock

Jag sov djupt när jag vaknade av att någon ringde frenetiskt på min dörrklocka. Min lägenhet och lägenheten intill delar en liten entré vars dörr leder ut till hotellkorridoren. Den dörren var tidigare låst. Var, eftersom mina förra missbrukande grannar bestämde sig för att bryta upp låset och sedan dess har entrélåset inte blivit lagat. Min hyresvärd har sagt att låset är på väg, men det har inte hänt något och eftersom min lägenhet är låst har jag inte funderat speciellt mycket på det.

Men jag gjorde det i natt. För medan jag yrvaken satte mig upp i sängen vid ringandet på min dörr hörde jag entrédörren öppnas och någon tände ljuset i min entré. Jag blev absolut livrädd.

Första tanken var att det var mina gamla missbrukande grannar, andra tanken var att det kunde vara mannen jag datade, men är över så det var ju dumt. Jag väntade ingen och klockan var efter två. Dessutom går det inte att komma in på planet jag bor utan att ha kort. Fortfarande yrvaken ringde jag ner till hotellreceptionen och sa att de fick skicka upp en vakt. Han anlände några minuter senare, men då fanns det ingen här.

Den byggnad jag bor i rymmer ett femstjärnigt hotell och hotellet äger i princip alla lägenheter utom de som har utsikt mot Yarra River. Det är en sådan jag hyr. På mitt plan finns bara fyra hotellrum, resten är privata och kanske var det en onykter hotellgäst som gått fel. Jag vet inte och i efterhand förvånar det mig att jag blev så rädd. Men rädd var jag.

4 comments:

egoistiska egon said...

jag skulle också ha blivit rädd. KLOKT av dig att ringa vakt!

issie said...

det lät creepy. du var mycket vettig som inte öppnade dörren. hoppas det inte händer igen, och att de byter ut låset snart. O_O

Miss Upsey Daisy said...

Jätteklokt och TUR att du kunde ringa vakt. Hur somnade du sedan?

Anne said...

Egon, kände mig lite halvtramsig, men det kändes bättre när de hade kollat.

Issie, ja det var obehagligt. Ska ringa min hyresvärd.

Missy, ja skönt med bemanning dygnet runt. Somnade kunde jag inte direkt, men när vi har natt har ni dag. Så jag ringde mamma och skrämde förmodligen upp henne istället. Så vuxen är jag...