12.16.2007

The secret

Den har sålt i enorma upplagor, skrivits artiklar och gjorts reportage om boken som det närmast blivit hysteri kring. The Secret. Jag köpte den i Melbourne men den åkte oläst med till Stockholm.

Den är upplagd som amerikanska läroböcker ser ut. Full av exempel och citat som förklarar och förklarar det som redan är sagt flera gånger tidigare. The Secret bygger på konceptet om law of attraction, att vi drar till oss det vi tänker på. Negativa tankemönster genererar negativa upplevelser; positiva tankemönster genererar positiva upplevelser.

Konceptet är pedagogiskt uppdelat i tre steg. Bestäm vad du vill. Tro på att du får/uppnår det. Ta emot det när det ges till dig. Ungefär så. Framförallt påminner den om vikten att fokusera, visualisera och våga ta emot. Inte fel att påminnas om det.

6 comments:

Mård said...

Just den där "våga ta emot"-biten är det lite skralt med hos mig. Men det är inte direkt nån hemlighet...

Anne said...

Kan bara hålla med och till viss del tror jag det handlar om att bestämma sig. Ofta handlar det om att våga fråga.

När jag sökte arbete när jag kom till Sverige var jag bestämd med att klara det på egen hand. Det gjorde jag. Denna gång har jag frågat och sagt till mer eller mindre alla vänner att jag söker arbete. Och fått nya värdefulla kontakter och tips. Det är min bestämda uppfattning att människor gärna vill hjälpa till.

Peter Madison said...

Hmm...den får bli en julklapp till mig själv!

Anne said...

den borde snart komma på pocket. det är dock ingen litterär höjdpunkt, mer tänkvärd och tvingar till reflektion.

Gåslever said...

Det är en unken bok med vidrig människosyn. Är fly förbannad på hela den industri som ligger bakom.

Bokens positiva budskap kan skrivas i en mening. Sikta på målet och tänk positivt.

Bokens negativa unkna sidobudskap fyller en lista så lång att jag efter att ha skrivit ned hälften närmar sig en fem-tio sidor.

Anne said...

det ar uppenbart en bok som beror.