8.10.2007

All you need is love

Solen sken från en molnfri himmel och fick den röda gården med vita knutar att glöda. En lika strålande brud, med en nervös skotte i ny egendesignad kilt. Kiltarnas ränder går långt tillbaka, men denna gång fick familjens linjer stå tillbaka när han gick in i en egen i nya färger.

De möttes genom sin kärlek till musiken. Han från en anrik familj där bröderna längtade efter något nytt, startade ett band, drog till London och spelades på MTV. Hon som lämnade de röda husen med de vita husknutarna och drog till Roskilde, till Australien, tills hon fastnade i London där hon arbetar med mode. En musiker som blev akademiker, den svartklädda rocktjejen som stod brud i en vit sidenklänning.

Det var det första bröllop jag varit på där bruden är en riktigt nära vän. Vår historia går tillbaka till tjuv- och polislekande och timmar efter timmar med klä ut kläder och pjäser. Vi har bott i olika länder de senaste åren men vi sågs innan jag flyttade till Australien. Jag lovade släpa med mig en australier vid min sida till bröllopet. Ett bröllop som redan var inplanerat på grund av det stora antalet utländska gäster. I år var hon iklädd brudklänning och jag stora solglasögon delvis gömd bakom en kamera. Vem är du?, sa hon skrattande, tog av mina solglasögon, skakade på huvudet och sa ”jag sa att du skulle älska Australien och trivas där”.

Bröllopet var tårretande vackert och Londonflickor i chica cocktailklänningar minglade med karlar i kiltar uppblandat med kreativa människor som speglade brudparets värme. Jag pratade fototermer med en av kiltarna med häftigaste kameran. Musiken virvlade på det fulla dansgolvet till de skotska danserna.

Det var en dag när kärleken blomstrade. Tonerna till All you need is love ekade ut i den svenska sommarnatten när jag gick över gräsmattan för att hämta mitt stativ. På gräsmattan låg utspridda blomsterblad kvar på marken och påminde om något annat. Höll kameran hårt till sidan.

2 comments:

smul said...

Bröllop är som bäst när det är någon nära. Då kan man (jag) böla lite och bli nostalgisk.

Anne said...

Det är svårt att låta bli och det var så otroligt vackert och välorgansierat.