4.02.2007

Qui je suis?

Det känns som att jag borde skriva något om vem jag är. För tre år sedan levde jag ett stabilt liv i Sverige. Fyra universitetsexamen fanns på CV:t. Min lägenhet var inredd med platt-tv, tvättmaskin och glasservis. Jag bröt upp när jag fick ett oemotståndligt jobberbjudande utomlands. Jag flyttade in på ett lägenhetshotell i stan och fick en ny platt-tv, men dessvärre varken tvättmaskin eller kök. Sedan dess har hotellet bytts ut mot ännu ett och jag är sedan förra året bosatt i Melbourne. Saknar fortfarande kök, men har istället en fantastisk utsikt över stan.

Det kanske är lite udda att bo på hotell, men jag har alltid tyckt om hotell. Det finns klara fördelar, som att receptionen är öppen dygnet om, att det finns pool och gym, att det finns restaurant och bar och att det alltid finns service till hands. Just nu är det lite udda här på hotellet. Världsmästerskapen i simning pågår för fullt och på mitt hotell bor flera av landslagen.

Vi har polisbevakning dygnet om och från restaurangen kommer nya udda lukter oavsett när man passerar lobbyn. Det äts mycket verkar det som. Överallt möter man atletiska unga människor i träningskläder och deras inte fullt lika atletiska tränare, också de i träningskläder. Det talas ryska, tjeckiska och flera andra främmande språk. Det är dock lätt att identifiera språken. Det är bara att titta längst ner på träningsjackorna där nationalitet står med stora bokstäver. Har ännu inte skymtat några svenskar, i alla fall inte i träningskläder.

No comments: