4.08.2007

På scen

Innan jag skulle gå iväg igårkväll tog jag fram den nya lilla handväskan och började lägga ner sakerna. Jag insåg snabbt att inte ens mobilen skulle gå ner. I ett ögonblick funderade jag på att ta en större väska, men nej så jag kom fram till att jag nog inte behövde mobilen. Big mistake. När jag kom till Misty vid halvnio kunde jag förvånat konstatera att det fanns tre andra personer i lokalen. Ingen av dem var en av mina vänner. Hoppfullt frågade de mig om jag var där för att se deras show. Melbourne Comedy Festival har just inletts och det är föreställningar över hela stan. Lätt muttrande i avsaknaden på mina vänner började jag prata med en av killarna. Han visade sig var alldeles ovanligt trevlig. Och söt. Under tiden vi pratade kom det allt mer publik till deras föreställning och hans kollegor satte igång föreställningen medan vi stod kvar i baren. Efter en stund dök en irriterad kollega upp och sa att han skulle in på scen. Det gjorde han inte. Efter ytterligare en stund kom hans andra kollega och sa att han definitivt skulle in på scen. Nu. Så han log och försvann sedan in på scen och samtidigt började allt fler av mina vänner dyka upp.

Det tisslades och tasslades bland mina vänner om att det fanns ett antal kända ståuppkomiker i lokalen varav ett par av dem tydligen hamnade inklämda i sofforna bland oss. Själv har jag just ingen som helst koll på australiska komiker så jag kan inte säga något om vilka de var. Hursomhelst var det roligt att det var så många som kom till festen igår. En del av dem var väntade, andra som jag visste skulle komma dök inte upp och sedan kom det några som jag inte trodde skulle komma. En av dem var Adam. Han har varit dålig och jag hade inte förväntat mig att han skulle komma, men jag blev riktigt glad att han gjorde det. Han bloggar också och han är anledningen till att jag började blogga just nu. Jag ska berätta mer om honom vid ett annat tillfälle.

Det som var mest förbryllande var kanske att den tredje födelsedagsflickan inte dök upp förrän efter tio och då hade flera av hennes vänner varit på plats ett bra tag och undrade förvirrat om hon ställt in festen. Nejdå, hon kom så småningom, lite salongsberusad och glad. Och det byttes paketer. Jag fick bland annat det här från mina söta vänner:

· En handkräm
· En kartong med mörk choklad från KOKO
· En visual diary i A5 på handtryckt papper med ursnyggt grafiskt mönster i svart-vitt från studioantic. (Från Grace såklart)
· Ett etui med handtryckt brevpapper, kuvert och kort
· Och mååånga drinkar.

Jo, det var det där med drinkarna. Att fylla år innebar ständig drinkpåfyllning. Jag hann inte ens dricka upp mina drinkar innan någon hade beslutat sig för att bjuda mig på just deras favoritdrink. Det kändes svårt att tacka nej när man fick en ny drink i handen. Jag försökte ta det lite lugnare but the drinks just kept coming.

När klockan blev tre bestämde vi oss för att fortsätta dansa på lite mörkare nattklubbar. Väl ute i den kyliga Melbournenatten kändes plötsligt de där drinkarna betydligt mer och jag bestämde mig för att gå hem istället. A. erbjöd sig genast att följa mig hem. Jag har träffat honom förut, men är mest en vän till en vän. Dock har han tidigare varit vänlig nog att sätta upp mig och mina vänner på gästlistor lite här och där till olika klubbar och efterfester. Han är oerhört intensiv och han ställde ändlöst många frågor om allt från var shoppar du?, vilka designers tycker du om?, vilken är din favoritfilm – bok – band . Ja ni fattar; det tog aldrig slut. Jag gick iväg ett antal gånger men nog fanns han där en stund senare och tog över konversationen. Han är rar men det hela blev allt mer tröttsamt och jag tackade nej till eskorten hem. Han ville inte lyssna och jag var alltför trött att ens argumentera så jag sa fine, följ med, men du får gå tillbaka ensam för jag ska sova. Så vi gick. Big mistake igen för det tog ungefär en halv minut innan han flätade in sina händer och försökte kyssa mig och jag bara nej, glöm det. Jag går hem själv, men han hängde på och efter ett nytt misslyckat försök skildes vi utanför mitt hotell. Återstår att se om jag är kvar på gästlistan.

No comments: