4.02.2007

Nu

Nu är det gjort; min blogg är skapad. Det tog lite tid. Avsnittet nedan skrev jag för snart ett år sedan.

Varför börjar jag blogga nu? Det hade varit mer logiskt om jag hade satt igång för ett år sedan när jag började läsa ett antal bloggar mer intensivt. Jag började som de flesta andra med de stora bloggarna, Skugge och Virtanen. Skugge ledde mig vidare till Sigges blogg som jag troget stannade kvar vid. Där hittade jag flera av mina favoritbloggar, Johan Hilton, En svensk Bridget, Det ljuva livet och Hanna Flodr. Dessa fortsatte jag följa dagligen, medan andra blev mer sporadiskt. Jag läste mycket, kommenterade och inspirerades.

Jag fyllde i uppgifterna till ett att starta en blogg några gånger, men det slutade alltid med att jag raderade dem. Jag tror att jag tvekade eftersom jag var obekväm med att lämna ut mig själv. Jag vet att det är så jag skriver. Utelämnande. Det finns inget annat sätt för mig att skriva. Och skrivit har jag alltid gjort och kommer alltid att göra.

Flera av de bloggar som fanns då finns inte längre kvar aktivt. Jag saknar fortfarande Johan Hiltons och Sigges bloggar. Virtanen är lika bra som alltid. Den främsta anledningen till att jag inte började blogga 2005 berodde på att jag skrev på den där första romanen. Sedan kom 2006 emellan, med stora uppbrott och förändringar. Behovet att skriva fanns dock alltid kvar. Jag läser fortfarande flera bloggar, kommenterar och inspireras. Skillnaden är att jag vill skriva själv och har velat det länge. Et voilà, här börjar det.

No comments: