12.10.2009

More than a pretty face

Fotografförbundets julfest var nere i hamnen på den trendiga nattklubben Alumbra. Överallt finns speglar, trappsteg och små vrår och trots att jag var spiknykter var det lite känslan av att gå i ett spegelhus och vilja hålla armarna framför sig. I mitten av dansgolvet är golvet av glas och under skvalpar havsvattnet.

Kerry hade jeans och sneakers; jag hade min svarta cocktailklänning med gulddetaljer och ungefär så blandad var klädseln i rummet. Många i jeans, många i kostym och cocktailklänningar, men de stora namnen var samtliga oklanderligt välklädda. Ett par fotografer erbjöd mig assistentjobb och de är skickliga inom sina respektive områden och arbetar en hel del internationellt. Att följa deras arbete skulle ge värdefull erfarenhet men det ger ingen tjänst.

Det var en 150 personer på plats och större delen var män i medelåldern. Det är alltid så och visst fanns det kvinnor på plats, men merparten följer med sina respektive. Slutsats, få kvinnor, många medelålders fotografer med stora ego och flera hade druckit en hel del. Inte alltid en trevlig kombination.

En man rörde mitt lockiga långa hår och förde fingrarna sakta genom det medan han pratade om hur man kunde ljussätta det. Sliskigt och jag backade. När jag kom tillbaka från damernas var Kerry smått i chock efter att samme fotograf hade försökt kyssa henne. När hon ryckte tillbaka hade han pussat henne på näsan istället. (?) Hon är förlovad sedan länge.

Pratade med en sponsor när en höjdarfotograf ställde sig intill utan att säga ett ord. Hon presenterade oss och jag sade med ett leende ”det är lugnt, han har glömt mig varje gång vi ses”. (För saken är den att vi setts flera gånger och varje gång har han presenterat sig som om det vore första gången vi sågs. Varje gång har han också varit onykter och sagt halvlulliga underliga saker.)

Det var visst osmidigt sagt för han omfamnade mig genast och höll kvar armen hårt om min axel, midja och sponsorn sade skämtsamt men med för hög röst ”ta bort händerna från henne”. ”Men hon är så vacker”, sa han. ”Just därför” sa hon.

No comments: