12.19.2007

Porträtt

Utställningen med Richard Avedons foton var precis så bra som jag hade hoppats. Allt i svartvitt som jag vanligtvis tycker är starkast. Porträtt efter porträtt där karaktären var det enda som talade. Sjukt inspirerande och galet bra. Jag fastnade framför en storbildstv med en intervju där Avedon berättade historierna bakom bilderna. Jag hade kunnat lyssna länge. Mitt sällskap skruvade på sig tyckte annorlunda.

I intervjun berättade Avedon att han studerat design. Det märks inte minst i hans beskärningar som i flera avseende är mer grafiska än fotografiska. Kanske är det en flytande gräns. De bästa kreatörerna tenderar att skapa lite överallt.

Avedon är känd för sina porträtt av kända människor från kulturscenen, men också politiskt. I videon nedan finns bilder som är hämtade ur boken In the American West i vilken han enbart fotograferade okända människor. Flera av bilderna finns med på utställningen på Louisiana som pågår fram till mitten på januari nästa år.

No comments: