3.21.2011

That's the way we roll

När jag checkade in på hotellet i LA kom genast en anställd och frågade om jag behövde hjälp. Vanligtvis säger jag automatiskt nej, men jag hade en del tung kamerautrustning och taxin väntade utanför så jag tackade ja. Det hjälpte att han såg fantastiskt bra ut, lång, ljusbrunt hår, bruna ögon. Efter några minuter kom det fram att han modellade en del.
Vi kom in på hotellrummet, jag gav honom dricks och han erbjöd sig att packa upp. Igen, vanligtvis hade jag sagt nej, men jag öppnade låset på resväskan och pekade hastigt mot klänningarna innan jag skyndade ut till taxin.
Ett par kvällar senare ställde jag mig på trappan utanför hotellet och väntade på mina vänner som skulle hämta upp. "Jag känner igen den klänningen", sa mannen som hjälpt mig med väskorna. Han log och pratade på ett amerikanskt öppet sätt som vi känt varandra sedan länge.
Minns inte hur men vi kom in på Australien men jag antar att jag nämnde att jag bott där. Han vände sig om och pekade upp mot glasfasaden. Han berättade att för ett par veckor sedan hade en duva flugit in i glaset och ramlat ner skadad på trappan. Eftersom gästerna passerade väckte den sprattlande fågeln en viss uppståndelse. Personalen hade försökt knuffa fågeln till sidan medan några gäster ojat sig och stämningen var tryckt.
Då, ut genom entrén kom en muskulös australier; han böjde sig resolut ner, tog fågeln i ett fast grepp och vred nacken av den och kastade fågeln i ett buskage intill. Sedan sa han högt ”that’s how we do it in Australia”.
Jag tittade på min bagagevän för att avgöra om han skämtade, eller om han sett för många avsnitt Crocodile Dundee. Möttes av allvar, så jag tryckte undan ett leende och svarade ”yeah, that’s the way we roll”. Han nickade och ungefär då kom mina vänner. Jag borde kanske lagt till att jag var vegetarian, eller svensk, när jag gick, men jag koncentrerade mig på att inte skratta. Han var trots allt väldigt snygg.

3.14.2011

Kärlek

Det här med att resa bort har fått en helt annan betydelse för mina syskonbarn och det är med sett sting av dåligt samvete jag ser oron i deras ögon. När jag bodde i Frankrike tog det några månader innan jag kom hem; när jag bodde i Australien ersattes väntan med ett uppgivet ”kommer du aldrig hem, eller?”. Åka bort, aldrig komma tillbaka.
Det första min 6-årige systerson frågar när vi pratar i telefon är ”när kommer du hem?”. Fortfarande, trots att jag varit i Sverige i ett år nu. Att det bara är Stockholm spelar ingen roll. För långt bort, för lång tid, hörs i hans röst. Men mottagandet när man hälsar på är lite som den frånskilde pappan som dyker upp med biobiljetter och popcorn.
Det är inte varje dag man möts av handgjorda girlanger (!) i rött och rosa, teckningar på dörren och inte mindre än jämfota grodhopp i ren glädje från sexåringen ropandes mitt namn. Wow, helt oslagbart.

3.01.2011

I studion

Jag: ”Jag har aldrig haft mer redigeringsarbete än jag har nu. Stressad.”
Fotograf 1: ”Men det är ju bra. Problemet är att du tänker för mycket. Framgångsrika fotografer trycker mer än de tänker. Tryck! Låt bli att tänka”.
Fotograf 2 (lätt ironiskt): ”Funkar det för dig på krogen också?”
Jag kommer sakna dem när jag reser till Australien.