8.30.2009

hmgnf

När vi fotograferade i en gränd utanför mitt universitet kom en man fram och frågade om bilderna blev bra. Därefter sa han att en av blixtarna blivit förstörda sedan en av studenterna varit oaktsam. Han böjde sig ner och skruvade loss blixtstället, tillrättavisade mig att jag ställt in dem fel, flyttade tyngden som var på blixten. Jag sa till honom att inte röra mina blixtar, sätta tillbaka det som den var och förklarade att anledningen till olyckan var att den personen inte satt upp blixtställen korrekt (indirekt som han precis gjort).

Ett par dagar tidigare hade vår huvudtekniker gjort en extra genomgång om hur de skulle vara uppställda. Jag sade det till den äldre mannen, att jag ställt in dem precis som jag blivit tillsagd.

Jag hade lånat utrustningen och ansvaret är mitt, så han gjorde som jag sa och flyttade vackert tillbaka blixtarna medan han irriterat berättade att jag hade fel. Jag ignorerade hans muttrande fullständigt, fortsatte prata med modellen och fotograferade vidare.

Han sa att det var bäst att han gick. Han gick. Suzy slog till mig på armen och sa att så kunde jag inte tilltala honom. Jag hade ingen aning vem det var, men tydligen var det han som är kursansvarig för mitt program.

Jag har varit i kontakt med honom en gång tidigare och den gången skickade jag ett mejl från min gmail. I retur fick jag en halv A4 om han inte tänkte besvara mejl från annat än studentmejlen och vem trodde jag att jag var som tog upp tid från lärarna som annars kunde gå till studioutrustning. (?!) Sist jag mejlade tryckte jag på svaraknappen och jag vet inte vad det har med resursinköp att göra.

Hade han haft vett att presentera sig hade det inte hänt och det var knappast mitt smidigaste samtal, men om utrustningen står i mitt namn och med tanke på vad den är värd är det helt oacceptabelt att komma fram och dra i prylarna. Tycker jag. Suzy hade desto roligare när hon återberättade samtalet för vår ansvarige tekniker som höll med oss såklart, men han sa något betydligt mer diplomatiskt. Jag hade rätt, men det blev ändå fel.

No comments: