8.25.2009

Annevi, bara så

Att ha ett ovanligt namn innebär en del upprepningar, bokstaverande och felskrivningar på brev. Förra veckan fick jag ett brev som var adresserat Mr Annavi; en annan gång fick jag en biljett utskriven där det stod Annevy, men vanligast är att med ett e på slutet, Annevie.

Min morbror tycker fortfarande att det är den korrekta stavningen, adresserar konsekvent så och jag kan tycka att det är logiskt, men det är ju ändå inte jag. Det fanns en tid när jag var liten och trodde att han inte kunde stava det rätt. Ungefär som när jag som tioåring hastigt blev inlagd på sjukhus för att operera blindtarmen medan mina föräldrar var bortresta på affärsresa i Paris.

Mina morföräldrar var där, men mellan någon undersökning låg jag ensam och en sköterska kom fram, tog min arm och frågade efter mitt namn och personnummer. Jag var övertygad om att de hade slarvat bort vem jag var och kört mig vilse i korridorerna.

Australier älskar smeknamn och jag blev utbjuden av en man idag och han kallar mig plötsligt Annie. Det är ju jättekonstigt; ingen har någonsin kallat mig för det och jag är inte helt imponerad.

Jag trodde jag hade sett alla möjliga och omöjliga stavningar av mitt namn, men icke och det här är onekligen en av de mest ovanliga. Anneviw.

3 comments:

Peter Madison said...

Kärt barn har många namn..:)

egoistiska egon said...

Mitt namn genererar också en hel del smeknamn. T ex finns det ingen i min familj/släkt som kallar mig för det jag egentligen heter. Jag lystrar istället till ca 5 andra olika namn och varianter. I umgängeskretsen/på jobb kallas jag först för mitt riktiga namn och när folk tröttnar så blir det förkortningar och alternativ.

Anne said...

Peter, fördelar och nackdelar med ovanliga namn, men jag har a
Peter, something like that


Egon, fast det är just det. Jag har aldrig haft några smeknamn. Det har bara funnits en med mitt namn i alla sammanhang så det har aldrig blivit.

Bara mina föräldrar som ibland förkortar, eller säger för och efternman med full emfas. Det är då man vet att man hittat på något man inte borde :/