6.04.2009

La Marseillaise

Jag mår betydligt bättre än förväntat, till viss del tack vare att bedövningen fortfarande sitter i. Mitt svullna ansikte ser klart intressant ut, men den ihållande febern har redan lättat och jag känner mig konstigt nog friskare än före.

Förmodligen var mitt ansikte lika vitt som operationskläderna jag fick byta om till. Accessoarerna var blå tossor och en röd mössa, som Marseljäsen, eller en australisk jelly beanflagga. Jag fick inte ha något hårband så innan operationen gjorde jag en snabb inbakad fläta för att få mitt långa hår på plats att stanna kvar i mössan.

Jag hade fyllt i långa formulär innan operationen, bland annat om allergi och jag har väl några, men det har jag haft i hela mitt liv och jag tänker inte på det. Eftersom jag får svårt att andas av banan nämnde jag det eftersom det var en sak som jag tänkte att jag kunde komma i kontakt med efter operationen. Jag sa inte till om att jag får svårt att andas av rött färgämne i synnerhet och grönt färgämne för det mesta. Det är inget problem; det finns i princip bara i smågodis och saft ändå.

På uppvaket gav de mig sprite, en tesked och teknik att försöka hitta munnen och sedan böja huvudet bakåt för att få det i sig. Sedan kom de med en illgrön brylépudding. Vad är oddsen? Och eftersom jag inte kunde prata tänkte jag att om jag inte tål det så är jag åtminstone på rätt ställe och petade lite i puddingen innan jag fick klä om och blev upphämtad. När jag tog av den röda mössan såg jag att någon redan hade kammat ut mitt hår.

9 comments:

egoistiska egon said...

ojoj. skönt att höra att det gick bra iaf!

Anne said...

Ja, det är ändå obehagligt när man måste, men glad att jag fick komma hem så fort också.

Fredrik said...

Visdomständer är besvärliga grejer. Jag är precis hemkommen från käkkirurgen där dom extraherat mina två sista.

Känns bra.

Även salongsberusningen av midazolamen går inte av för hackor.

Anne said...

Nej, några sådana saker fick inte jag, men jag är tacksam att de använder narkos när det är alla visdomständerna. Skönt att det är över.

issie said...

hoppas det läker fort. trots besvärligheten kan jag inte låta bli att le lite över din paralell till jellybönorna. krya på dig, skönt att du fick jäkelskapet avklarat!

Laanna said...

Skönt att ha det gjort! Det bästa med operationer är ju efteråt, när allt känns bra igen:)

Anne said...

Tack Issie, och verkligen skönt att det värsta är över och att allt gick bra.

Laanna, värken ska inte sitta i mer än ett par dagar, svullnaden är dock en annan historia, men det gör såklart inget.

Fredrik said...

Man ser de facto ut som något av en hamster efter sådana här saker. Att vältra sig i självömkande är emellanåt ganska behagligt.

Anne said...

Doktoranden, känner med dig.