3.26.2009

Bakom designkollektivet

Gick längs med Carlton gardens och förbi de låga husen, stannade, knackade på och klev in i ett hus som kändes studentigt. Halvslitna möbler, stengolv utan mattor gjort för ytterskor inne, nedsuttna soffor med tvätt i högar, disk framme, böcker, flaskor och människor som kom och gick. Gick genom huset och kom ut på en bakgård, vidare ut i en söt liten kullerstensgränd där stylisten jag skulle träffa hade riggat gränden med fåtölj, bord och lampor.

Efter ett par minuter kom en inneboende i strumpsockar ut i gränden; hon läste på Melbournes främsta modeutbildning, några minuter senare kom ytterligare ett par inneboende ut, båda var stylister och sådär höll det på. Människor kom och gick, tittade lite, petade i designen, berättade galna historier, någon kom ut med juice och frågade om vi skulle med till St Kilda på en spelning, en annan frågade om vi ville med på middag, en stund senare kom juicetjejen tillbaka med spetsad juice och en man vid sin sida, sockar byttes ut mot pumps och sneakers, mobiler ringde och kvällen planerades.

Jag behövde skymningsljuset och fotograferade tills det blev mörkt, men det var inte läge att gå ut och festa med en resväska full av kamerautrustning så jag promenerade hemåt i kvällen. En asiatisk familj var ute och sprang, först mannen, sedan frun med ett par barn vid sin sida. Mötte män i kostym med slipsen löst hängande på väg hem, andra uppklädda till tänderna på väg ut.

Jag är sjukt snygg i håret förresten, så länge det varar. Det är platt så platt efter att ha varit hos en ny frisör på Toni & Guy, men trots att håret är nyklippt känns det längre än någonsin. Mitt hår är långt och lockigt och det tar alltid lång tid att klippa och det gjorde det den här gången också, men han tog sig tid att göra det klart, att platta det tills det blänkte. Dessutom kammade han ut mitt hår utan att trassla till det eller dra mig i håret en enda gång; det har jag inte varit med om, inte ens jag gör det. Lycka att hitta en ny bra frisör.

No comments: