2.03.2009

Dance dance dance

Semestern går mot sitt slut och så gör det sporadiska semesterbloggandet. Om allt går som det ska är jag tillbaka i Melbourne på lördag och bloggar som vanligt.

Det har varit skönt att vara i Sverige en tid. Tre månaders ledighet från vardagen. Slöa dagar i TV-soffan. Långa samtal på caféer med gamla vänner. Luciatåg, dansuppvisningar och nattsagor med mina små syskonbarn. Hemlagade middagar hos mamma och pappa. Att få tid med familj och vänner har varit bäst och avskeden som är just nu är det jobbigaste.

Samtidigt är det skönt att komma tillbaka till min vanliga vardag om några dagar. Packa upp sakerna i lägenheten i Melbourne, slänga kameraväskan över axeln, hoppa i sommarklänningen och träffa vänner.

Det är nyttigt att komma tillbaka till sitt gamla jag. Plötsligt blir förändringarna tydliga och riktningarna enklare. Allt känns lättare och roligare. Medan jag har varit i Sverige har jag fotograferat mindre, varit mindre i studion och jag brukar inte redigera viktiga bildserier medan jag ser LOST från säsong ett till fyra, men det har varit ovanligt effektivt.

Jag ska ha min första soloutställning på ett profilerat fotogalleri i Fitzroy. De har bett mig bekräfta utställningsdatum och det känns hur roligt som helst att fylla ett helt vitt rum med bilder.

Förra året var det mingel i Brisbane på australiska fotoförbundets årliga gala, mässa och tävling. I år blir det samma mingel och tävling i Sydney och förhoppningsvis mer poäng. I slutet av året blir det examensutställning på min utbildning. Efter det har jag ingen aning vad som händer arbetsmässigt.

Men årets första utställning blir i USA. En gruppshow i Los Angeles i april med den här bilden.

Transparent

6 comments:

egoistiska egon said...

Men grattis till utställningen! wooohooo!

.perpotator said...

åh vilken fin bild. hur har du tagit den? jag vill härma. snart ska jag gå en liten studiokurs också, då kan jag handla lite egna grejer och börja labba. studiofoto verkar så kul kul kul!

* said...

åh!
fantastico!

Anne said...

Egon, tack! En hel del arbete kvar innan vernissage, men det ska bli kul.

Perpotator, ja den är min. Tog den i höstas. Jag kan skriva mer om tekniken när jag kommer tillbaka.

Lycka till med studiokursen.

*, tänk så fantastiskt om du kunde vara med och skåla på vernissaget. Typiskt att det ska vara så långt iväg.

Anonymous said...

Jag undrar vad det är för fotoutbildning du går? Och om du kan rekommendera någon i Sverige eller utomlands?

Anne said...

Victoria, Jag går på RMIT i Melbourne och det rankas som Australiens vassaste kommersiella fotoutbildning. Många studenter blir rekryterade redan under utbildningstiden och vi har fyra huvudinriktningar, produkt, arkitektur, porträtt och mode.

Du kan söka som internationell student och enklast är att vända sig till RMIT:s svenska agent, GOStudy som kan hjälpa till med översättning av betyg och annat. Det finns vissa grundläggande behörighetskrav (som engelskakunskaper) men framförallt söker du in på en tematisk folio.

Det finns få heltidsutbildningar i foto i Sverige och flera av dem har starkare dragning till konstfoto. Det beror såklart vad du vill göra efter utbildningen.