4.01.2008

Gå på glas

”Du ser ut som en rockstar”
”Sliten?”
”Jag älskar stövlarna”.
”Yeah, stövlarna. They are killing me”.
”Så länge som de är snygga”.

Med mitt modellstrul blev det inget fotograferande för min del. Andrew frågade om jag kunde assistera honom på en plåtning nere i tingsrätten.

”Jag kan inte gå. Nya stövlar”.
What?, sa han.
”Kräksont”, sa jag.
”Om jag kör från dörr till dörr?"

Vi släpade med oss 5x4-kameraboxen (hmgnf-tung), ett par lampor, stativ, reflektorer och digitala kameraväskor. Vi packade upp, ställde in och mätte ljus när den ena nyfikna juristen efter den andra kom och inspekterade. Sött. Tyckte inte Andrew som försvann under den svarta duken och lämnade juristerna till mig.

Tillbaka i studion var det ovanligt rörigt. En modell var så blyg att de fick låsa en studio för att hon skulle våga posera. Fullt påklädd, men nervös. Det kanske inte hjälpte att fotografen drog fram en turbofläkt som fick allt i rummet att sväva.

Sedan hade vi en manlig modell som inte ville posera i bar överkropp. Jag förstår inte, samtidigt som det är fotografens ansvar att ha kontrollerat innan. Mer förståelse om det hade varit en kvinna och samtidigt förvånas jag något över hur känsligt det är för våra kvinnliga modeller. Kanske är det vi svenskar som är uppvuxna med gemensamma omklädningsrum. Only in Sweden.

Dagens mest originella modell var en manlig hippiekille i stora dreds. Han promenerade omkring barfota i studion med en gitarr på magen och spelade lite sporadiskt här och där.


4 comments:

Peter Madison said...

Hitchcockskugga!

Anne said...

Jo, vi öste på ordentligt med ljus i den mörka hallen :)

* said...

din blogg is all i need. här är så vackert att vara.
kram.

Anne said...

*, fina fina du.