4.19.2008

Det är vad det är

Melbournekonstnären Sidney Nolan ställs ut på Melbournes största museum och affischer med hans målningar sitter klistrade över bussar och reklampelare. Nolan är Australiens mest internationellt erkända konstnär och hans jordtoner känns på något sätt väldigt mycket som Australien.

Jag såg utställningen i dag och gick igenom det ena rummet efter det andra och konstaterade att målningarna var välgjorda med rikt bildspråk och ändå. Jag kände det inte. Först när jag nådde ett av de sista rummen och såg hans tavlor inspirerade av den grekiska mytologin blev jag intresserad. De var ruskigt bra.

Många australiska dokumentär- och krigsfotografer är stationerade i Bangkok eftersom de snabbt behöver nå händelsernas centrum. När min fotolärare Rob bodde i Bangkok fick han ett uppdrag att ta porträttbilder på Sidney Nolan och de två australierna möttes. Nolan kom in till studion i en skrynklig skjorta och slipsen hängande till ena sidan. Rob bad honom flytta på den; Nolan flyttade den i fel riktning.

Efter plåtningen talade de om den tavla som valts till omslagsbild för utställningen. Rob sa att målningen påminde honom om de brinnande fälten i Queensland. ”Precis. Det är vad det är”, sa Nolan.

Nästa dag träffade Rob en journalist som hade intervjuat Nolan. Journalisten sa att målningen på omslaget påminde honom de brinnande städerna han sett när han var utsänd i krig. ”Nja, eller snarast de brinnande fälten”, sa Rob. ”Nej”, fortsatte journalisten ”När jag träffade Nolan sa jag att bilden gestaltade kriget". Nolan svarade ”Precis. Det är vad det är”.

2 comments:

Miss Upsey Daisy said...

Nu är du i ditt esse igen Anne.

Anne said...

tack!