12.29.2007

Jag älskade honom

När jag läste titeln Je Voudrais Que Quelqu'un M'Attende Quelque Part av Anna Gavalda för ett par år sedan tog jag den direkt från hyllan. En sådan titel kan inte bli fel.

Jag älskade honom följde med en tidning jag köpte och den har blivit liggande oläst tills nu. På ytan handlar den om en kvinna, Chloé, som blir lämnad av sin man. Egentligen handlar den om Chloés svärfar som var förälskad i en annan kvinna, men valde att stanna med sin fru och sina barn. Två parallella berättelser med kontrasterande perspektiv som ger romanen dynamik.

Chloés svärfar berättar om hur han aldrig lovade den andra kvinnan mycket. Meningslöst att strula till det när det var oundvikligt att hon ändå skulle lämna honom. Hur hans berättelse koncentreras till rädslan att förlora den han aldrig vågade möta; hur Chloés berättelse koncentreras till rädslan att stå ensam kvar. En gemensam ensamhet som binder dem samman i någon sorts förståelse.

No comments: