10.29.2007

Trött men glad

Det var inte sent men det var redan kolsvart när jag gick längs med biblioteksgatan. Det regnade och den första tanken var förvåning. I Melbourne regnade det nästan aldrig. Typiskt nog hade jag plattat håret och i fukten ringlade sig håret genast i stora lockar. Whatever. Jag var på väg hem när jag kände tårarna rinna. Av ren trötthet.

Jag har inte överdrivet mycket att göra på arbetet; jag har hela tiden saker att göra. Det som är svårast är tempot. Illustrationer som för en vecka skulle ha tagit mig en timme att göra får jag nu fixa på en kvart. I dag gjorde jag tre som skulle vara klara inför en presentation. Ibland kan jag nästan själv bli förvånad över hur mycket jag hinner med och jag har blivit snabbare för att jag måste. Jag tänkte på det när jag gick hem i regnet att den folio som jag presenterade och fick jobbet på redan är old news. Mina ögon är redan mer kritiska; jag kan bättre nu.

Kanske kunde jag det tidigare också bara att jag inte var medveten om det. Det har alltid varit min svaghet, att jag ibland inte vågat. Nu gör jag det och vår kreativa ansvarige är den som pressar mig mest. Han markerar direkt när det inte är bra nog och jag lär mig.

4 comments:

Peter Madison said...

Mmm..ett gladinlägg...trots det myckna arbetet. :)
Kul att allt plötsligt lossnat!

Anne said...

jo, men det är bra och det är skönt att det flyter på. Jag tror att jag alltid är gladast när jag tvingas pressa mig själv, även om jag inte medger det. Sedan finns det annat bra också.

issie said...

wow.
jag vet inte hur jag hittade din blog, men jag kanner igen mig i det mesta du skriver om angaende din studietid i ett annat land. jag utbildar mig till grafisk designer i vancouver just nu, och har en morksugga av stress och radsla for att komma tillbaka till sverige, med oviss framtid, radsla for regregering nar allt varit galet en langre tid i kanada. din blog lindrade angesten lite, typ som ett plaster. tack!
mvh
issie

Anne said...

Issie, kul. Det kan vara lättare att få arbete i Sverige, helt enkelt för att det är ditt modersmål och slipper visumtrassel. När du har hunnit skaffa dig mer erfarenhet kanske du väljer att resa igen. Eller blir det som för mig att jag upptäcker att trivs här. Lycka till!