8.25.2007

Poesi

På onsdag kväll kl 19.00 är det poesikväll på StockholmsTerassen med flera poeter. Fri entré.

Medverkande:
Aase Berg
Anna Hallberg
Arne Johnsson
Marie Lundquist
Fredrik Nyberg
Internationell gäst: Daiva Èepauskaitë

Arne Johnsson har jag träffat tidigare och det är en lågmäld man som ofta använder natursymbolik i sina dikter. Det finns alltid ett allvar i hans diktning, ett närvarande intensivt vemod. Sin lågmäldhet till trots sprakar det ofta mellan raderna i hans dikter om liv och död, om lust och längtan.

när jag är hos dig på din adress omgiven
av ditt när jag sedan talar om även ljuset
skuggorna som dina när jag är där minnet
av dig bryter fram ur vart ting drömmens
eldar rummet som förtärs utan sönderfall
jag andas i din mun

Arne Johnsson
Ur Marken lyste även i drömmen (1998)

Det är också en man med beundransvärd arbetsdisciplin. Han berättade att han går upp varje morgon och sätter sig framför datorn och lämnar den inte förrän han har skrivit dagens sida. Den mest intressanta delen i skrivprocessen var för honom att lägga ut alla färdigskrivna sidorna över det tomma golvet och sedan gå omkring och flytta dikter i den ordning som flödet föll. Inte i den ordning dikterna skrevs.

Det låter som en bra strategi, att skriva fragment som bildar en helhet. Det känns inte lika tungt att skriva en sida varje dag som att skriva tvåhundra från början. Jag har inte längre ro att skriva och trots att det finns berättelser klara att skriva är det länge sedan jag satte mig ner och bara lät orden komma. I dag ska jag skriva personliga brev till mitt cv. Jag tror jag behöver lite av Arnes disciplin.

No comments: