6.16.2007

Australisk värme

Deanna ringde igåreftermiddag och ville gå på gallery hopping. Det blev en lång tur längs med gallerierna i Flinders Lane och jag gillade en konstnär som använde text sammanvävt med olja, däremot var färgsättningen inte speciellt kul. Prislappen var runt 400 000 kr. Ett annat galleri hade en fotoutställning där exponeringen var grynig och bilderna fruktansvärt dåliga på alla sätt. Priserna låt ändå runt 10 000–20 000 kr. De hade inte ens skärpa. Ett tredje galleri sålde tryck och tapeter med generande dåligt photoshopade kanter. Inget pentoolande där inte och bilderna därefter. Det mesta var ändå sålt.

Det blev en kort fika på Degraves Espresso och caféet var fullsatt när en ung tjej satte sig intill vårt bord med en reseguide i handen. Kanske är det en del av det australiskt varma men vi drog in henne i vårt samtal och det var hennes första dag i Melbourne. Hon var från Manchester och vi pratade om hennes stad innan vi fortsatte in på vår. Vi pratade resor och jag sa att jag ska till Europa nästa månad och hon sa att jag hade fått en vag australisk accent. Jag blev konstigt nog överraskad, för ingen har någonsin sagt att jag har annat än brittisk accent. Utom den brittiska tjejen som tyckte jag lät australisk.

Hon var förvånad över hur kallt det var i Melbourne och det kan jag hålla med om. Vi har bara fem grader ute och med tanke på att jag går omkring min vårkappa går jag ständigt och fryser. En del australier ses fortfarande i thongs. Jag hittade ett par snyggsnygga Sonya Rykielhandskar, men jag köpte inte dem. Snart sommar tänkte jag då; tänkte jag inte när jag gick hem genom iskalla gränder.

Det första jag gjorde när jag kom hem var att sätta på elementet på max och sedan tappa upp ett hett bad. Medan jag tinade upp i badkaret kom jag ut till en ångande varm lägenhet. Det drar en del från fönsterna och jag låter allt oftare de tjocka gardinerna ta kylan. Men inne i lägenheten är det ljuvligt varmt, ändå sitter jag ofta insvept i en stor filt.

Igårkväll skulle Caroline och jag på franskt cocktailparty på Baroq, men ingen av oss hade lust att ta oss ut i kylan ytterligare ett varv. Utekvällen blev i stället en hemmakväll för första gången på länge.

8 comments:

Anonymous said...

Sådant gör mig så deprimerad, att kunna leva på sitt namn, urusla bilder men ändå uppmärksamhet och höga priser. Senast Mikael Jansson "Speed of Life" på Kulturhuset i Sthlm, en av Sveriges mest berömda och välavlönade fotografer, producerar en utställning/bok med 105 fotografier och samtliga förutom ett motiv var ett komplett sömnpiller, och det motivet hade han använt sig av två gånger. Jag gick efter att ha sett halva utställningen.

Kanske enklare i stora städer att synas med mindre känt namn, här älskar jag att inte behöva kämpa för att finna fotoutställningar överhuvudtaget, utan istället kunna leta efter fotouställningar där jag finner temat intressant.

Jag hoppas att det går bra med kursen, och berätta gärna efteråt om kursen främjar/hämmar kreativiteten, för det är den största frågan från en som läst en teoretisk fotobok. Den har dock hjälpt. Tror dock inte att jag skulle klara av att lyda "ta kort på de här givna motiven inom 1 dag" med bra resultat.

Anne said...

Det finns många duktiga fotografer som inte syns och det är förvånande när mindre duktiga fotografer får stort utrymme.

Det är visserligen bra att amatörer ställer ut, men priserna igår speglade knappast den nivån.

Jag har inte hållit på speciellt länge med foto, men jag har en tendens att gå in helt i det jag gör under ett tag och just nu är det mycket foto. Nivån i gruppen är hög och jag har lärt mig mycket nytt. Jag tror mina studier i design hjälper mig en del med kompositionen av bilderna, men jag tycker mindre om alla sifferinställningar.

Vi har inte haft några fasta motiv att plåta, utan har vissa speciella fototillfällen där modeller finns tillgängliga. Det är okej eftersom man kan förbereda sig att ta en viss typ av bilder. Till folion och tema är det helt upp till mig att välja motiv.

Anonymous said...

Komposition och linjerna i fotona är det som jag finner kreativit, inställningarna använder jag i den utsträckning som känns relevant med tanke på min begränsade utrustning.

Anne said...

Jag håller med dig. Inställningarna är bara intressanta i den utsträckning de bidrar till att lyfta fram linjerna.

Anonymous said...

Faktum är att jag använder inställningar mest när jag vill överanvända någon inställning, d.v.s tekniskt sätt göra fel.

Anne said...

Aha, jag brukar nog trixa i photoshop efteråt.

Anonymous said...

En licens till photoshop för mac kostar multum, därför "photoshopar" jag innan jag tar fotot!

Anne said...

Makes sense, annars kan du kanske få tag på studentversionen. De flesta grafiska designers jag känner använder den versionen. Visserligen får man inte uppdateringar, men priset är klart bättre.