5.25.2007

Presentation

Igår presenterade jag för första gången websiten till studion jag har arbetat med den senaste tiden. Hon var alldeles exalterad och älskade den. Jag kände mest lättnad, men blev naturligtvis glad. Jag har begravt mig i arbete men hjärtat har hela tiden varit någon annanstans. Det är en mindre site och allt är avskalat enkelt i minimalistisk design och färgerna är neutrala. Det var vad hon hade bett om och det som jag kan bäst, typ det jag kan. Min folio är för övrigt lika minimalistisk som den här bloggen är rosa.

Förvånande nog frågade hon igår om hon kunde lägga en röd linje under bannern. Jag sa nej. Det får man kanske inte, men det hade förstört helheten. Rött kommer dessutom framåt och hade i det här fallet förstärkt fel information. Jag sa att vi kunde kompromissa och ändra länkarna till rött, men jag kan inte påstå att jag tycker det blir snyggt.

Det är en balansgång det där med att möta kunden och samtidigt inte ta på sig en massa extraarbete. Det är som när man har suttit och avstavat en text i flera timmar och någon ”bara” vill ändra några ord. Det funkar inte så; det tar timmar att avstava om igen. Det är en sak att ändra färg i CSS, som är minimalt arbete, men att börja ändra runt i strukturer i flera sidor är något annat. Hur som helst blev det några mindre ändringar som jag ska arbeta med i dag.

1 comment:

tasty said...

äh, jag tycker att det är bra att du sa nej. tycker det är så trist med folk som viker sig inför kunder, bara för att dom tänker business. dessutom tror jag att man får en bättre nisch i branschen om man håller sig konsekvent till en stil. för övrigt är just minimalism en jävligt bra stil att hålla sig till.