5.08.2007

Otippat

Grace erbjöd sig att skjutsa mig hem och vi hoppade in i hennes bil. Det första som slog emot mig var en stark innestängd lukt, men jag sa ingenting. Det behövdes inte eftersom Grace genast bad om ursäkt för stanken och sa att den berodde på gummibollarna. Hon pekade mot baksätet och jag vände mig om. Mycket riktigt var hela baksätet fullt med bollar. Jag frågade såklart hur det kom att hon hade bilen full med fotbollar. Med ett gapskratt berättade hon att hon har blivit manager för ett lag. Bilden av långa slanka eleganta Grace som fotbollstränare går inte riktigt ihop. Så här gick det till.

Grace arbetar som konstlärare på en privatskola. Skolan bestämde nyligen att alla skolans lärare skulle ansvara för en sport och eftersom Grace har italiensk bakgrund hade ledningen bestämt att hon skulle hålla i den europeiska fotbollsträningen. Grace har visserligen italienskt påbrå, men jag har aldrig hört henne tala om sport. Be henne prata om italiensk konst och hon sprider ljus omkring sig, men när det kommer till offsideregeln är den fortfarande ett mysterium för henne.

Jag frågade hur det gick med matcherna. Med en suck berättade hon att den goda nyheten var att laget gjort sitt första mål under lördagens match. Den dåliga nyheten var att de förlorade matchen med 7-1. Otippat.

5 comments:

Mård said...

Haha, åh herregud så roligt på så många plan. Hon får gärna fråga om hon vill ha förklaring på offsideregeln=)

Mill said...

Hehe! Det var i alla fall en rolig motivering till valet av fotbollstränare...

Anne said...

Mård: Jag tänker alltid på Colin Firth när han skriker "offside, not offside, offside, not offside" i Fever Pitch. Jag fattar offsidereglen i teorin, men har lite svårare för den i praktiken. Det gäller nog det mesta i livet.

Mill: Ja, men jag tror inte att hon håller med.

Mård said...

Så sant, så sant. Kan man förstå teorin borde man nästan få nöja sig med det ibland tycker jag.

Anne said...

Exakt.