4.12.2007

Långa linjer

Det blev ännu en kväll på Brunswick Street uppe i Fitzroy. Närmare bestämt krokimålning. Det var nästan lite genant att komma tillbaka efter skolkandet förra veckan, men det kunde inte hjälpas. Det är ett bra galleri och de har hela tiden nya modeller. I dag var det en flicka i tjugoårsåldern. Det var den bästa modellen som jag har sett. Hon var före detta dansare och hennes poser var genomgående vackra och linjerna långa. Vi pratade lite i pausen och hon talade med accent och jag frågade var hon kom ifrån. Från landet Tasmanien kom hon. Sedan sa inte jag så mycket mer.

På galleriets bottenvåning är det livemusik några kvällar i veckan. I dag var det jazz. Jag kan tycka att jazz är bra, om det är lite mer åt loungehållet, som bakgrundsmusik sådär. Det som spelades ikväll så att säga betydligt mer expressivt och det är bara så mycket man orkar. Jag hade mest lust att sätta på min ipod men jag insåg att den skulle överöstas av den höga musiken nerifrån. I pausen gick jag ner i baren till jazzkatterna och drack cola för att hålla mig vaken under ytterligare ett par timmars målande. Runt omkring mig dracks det drinkar och det fanns inget jag hellre ville ha i det ögonblicket, men det blev ingen. Förmodligen hade det inte blivit mer tecknande i så fall. Möjligen hade det blivit mer uttrycksfullt.

Ett par av deltagarna var där förra veckan också. Den 50-åriga konstnären som gjorde detaljerade och tekniskt avancerade teckningar. Varenda muskel var med och den späda flickan i kväll gestaltade han med så mycket muskler att det närmast såg ut som en kraftig man. För mig blev alla hans teckningar samma teckning. Det sa mig ingenting trots skickligheten. Mannen på min andra sida ägnade halva tiden till att lägga detaljerade skuggor. Jag är sämst på att lägga skuggor. Jag tecknar snabbt och jag blir uttråkad av att pilla med skuggor. Jag vet att jag borde men jag har inte tålamod till det. Annars var jag mest irriterad att jag hade glömt lägga ner mer kol eftersom det jag hade tog slut halvvägs in i lektionen. Dumt för ikväll hade jag en kolkväll.

No comments: